Írók Boltja online könyvesbolt
js slider
 
 
 
2018. augusztus 17. péntek
Boldog névnapot Jácint nevű látogatóinknak!
 
nyitóoldal - üzletszabályzat - elérhetőség - cégadatok - cégismertető - súgó
Kosár tartalma
 
 
 
 
Írok boltja elfogadó hely  Krea kártya  MVM Partnerkártya  Magyar Naracs kártya  MKB Professzori kártya  Bankkártyás fizetés 

Facebook-on
Tudat és énség - Sursum füzetek II.
Timalsina, Sthaneshwar - Dyczkowski, Mark S. G. - Tudat és énség - Sursum füzetek II.
Timalsina, Sthaneshwar - Dyczkowski, Mark S. G.
Tudat és énség - Sursum füzetek II.

kiadó: Sursum
cikkszám: 11195582
ISBN: 9786150017501
megjelenés: 2018-05-03
készlet: Raktáron
Ár: 1500 Ft
webes rendelés esetén: 1350 Ft
 
Leírás:
A Sursum Füzetek második kiskötetének tanulmányai (Sthaneshwar Timalsina: A "csak tudat" megalapozása, Mark S. G. Dyczkowski: Ön-tudat, saját lét, énség) az indiai advaita ('nem-kettős') bölcselet tudattal és énséggel kapcsolatos tanításaiba nyújtanak bepillantást. E két fogalom egy olyan valóságra utal, mely a legbensőbb értelemben sajátunk, ugyanakkor nem pusztán emberi, nem pusztán személyes: a lét végső alapjában gyökerezik, és a tapasztalati világ egészét felöleli. Ennélfogva a tudat és az én mibenlétének vizsgálata döntő szerepet játszik önmagunk valódi természetének felismerésében, minden megnyilvánulás egyetlen és feltétlen forrásával való lényegi azonosságunk megragadásában.

Az azonosság egyszerre tapasztalati és metafizikai igazsága legtisztább és legárnyaltabb formában talán az advaita védánta tudat-felfogásában, valamint a kasmíri non-dualista saivizmus "abszolút énre" vonatkozó eszméjében fejeződött ki. A jelen kötet két írása ezeket tárgyalja, tudományos igényességgel, de a hagyomány szelleméhez hűen, kitérve számos olyan filozófiai‒eszmetörténeti jelentőséggel bíró kérdésre is, mint az állítás és tagadás kettős módszere, a valóság fokozatai, az észlelés és az észlelt tárgy viszonya vagy a tudatosság önfényű és önmagára reflektáló természete.

Idézetek a könyvből:
"Lassan az individualizmus korszaka is véget ér, a felbomlás korszaka áll küszöbön, ha ugyan már át nem lépte. Nem csupán ennek elkerülése (ami lehetetlen), vagy az említett hagyományok bölcsessége miatt foglalkozunk a tudattal és az énséggel, hanem mert valóban a »miénk«. Az egyetlen, ami lényegében elvehetetlen - ha hosszú is az út a tudat és az én azonos teljességének helyes belátásáig."
(Horváth Róbert: Előszó)

"Az advaita bölcselet több okból is elutasítja a kettősséget. A kettősség ezen elutasítása értelmezhető ontológiai nézőpontból, miszerint legvégső értelemben nincs sokaság a létben. Értelmezhető ismeretelméleti szempontból, miszerint amit észlelünk, az lényegében egyedül a nem-kettős tudat. Értelmezhető szótériológiai ['üdvtani'] nézőpontból, miszerint lényegileg nincs különbség a Brahman és individuális önmagam között. Ami az advaita vedántát radikálisan megkülönbözteti a többi klasszikus indiai bölcselettől, az a tiszta tudatosságnak mint egyedüli valóságnak az elfogadása. Lényegében az összes advaita megközelítés összeegyeztethető ezzel az eszmével. E felfogás szerint a Brahmannal azonos önmagam a közvetlenül észlelt tudat."
(Sthaneshwar Timalsina: A "csak tudat" megalapozása)

"A monisztikus saivizmus körülbelül a kilencedik század közepétől bontakozott ki Kasmírban a Siva-szútrák Vaszuguptának történő kinyilatkoztatása után. Legjellegzetesebb ismertetőjegyeinek egyikét mintegy három generációval később vezette be Utpaladéva, a pratjabhidzsnyá iskola egyik fő képviselője. Ez annak az eszméje volt, amit az egyszerűség kedvéért »abszolút énnek« fogok nevezni. A fogalom az egyetlen és feltétlen valóságra vonatkozik, mely egyszerre Siva, önmagam és a tiszta tudatosság mint önmagára reflektáló tiszta énség. Ez a transzcendentális alap, amelyen belül és amelyen keresztül az alany, a tárgy és a megismerési módok körébe tartozó egyetemes és egyéni princípiumok egész sora létrejön, fennáll és megszűnik, olyan folyamat során, amelyben az alap transzcendentális természete magát immanensé teszi, ugyanakkor a transzcendenciába vezeti."
(Mark S. G. Dyczkowski: Ön-tudat, saját lét, énség)

Tulajdonságok:
terjedelem: 65 oldal
borító: puhatáblás
fordította: Laki Zoltán
sorozat: SURSUM Füzetek II.
felhasználó név:
jelszó:
regisztráció
jelszóemlékeztető


Trafó
 
design: Sárközi Román