Írók Boltja online könyvesbolt
js slider
 
 
 
2019. január 24. csütörtök
Boldog névnapot Timót nevű látogatóinknak!
 
nyitóoldal - üzletszabályzat - elérhetőség - cégadatok - cégismertető - súgó
Kosár tartalma
 
 
 
 
Írok boltja elfogadó hely  Krea kártya  MVM Partnerkártya  Magyar Naracs kártya  MKB Professzori kártya  Bankkártyás fizetés 

Facebook-on
Szeretni és nem szeretni a színházat
Banu, Georges - Szeretni és nem szeretni a színházat
Banu, Georges
Szeretni és nem szeretni a színházat

kiadó: Koinónia
cikkszám: 11170046
ISBN: 9789731650784
megjelenés: 2013-01-01
készlet: Nincs készleten
Ár: 2500 Ft
webes rendelés esetén: 2250 Ft
 
Leírás:

Georges Banu legújabb színházi esszéje egy-két hét eltéréssel egy időben látott napvilágot francia, magyar és román nyelven. A Párizsban élő neves színházi gondolkodó egyfajta visszapillantását olvashatjuk ebben a kötetben, több évtized valamennyi rangos európai színházi eseményének párlatát ízlelteti meg velünk a szerző. A rendkívül személyes hangnemben megosztott, "színházfilozófiai" jellegű gondolatmenete a színház kedvelését és elutasítását járja körül, a művész-kritikus szeme azonban átsiklik azon tömegek fölött, akik esetleg a tömegkultúra hatása miatt váltak érzéketlenné ezen művészet iránt. Georges Banu kizárólag a művészetre receptív nézők vagy éppen színházkerülők "eseteit" tárgyalja, saját példáján is szemléltetve, hogy a legavatottabb nézőből is válhat időnként "rossz néző". A könyv egyfajta perirat a legélőbb, és egyúttal a legmulandóbb művészeti ág védelmében, illetve - ellenében. A kötetet Székely Melinda fordította.


 


Akik kerülik a színházat, menekülnek előle, azok azzal indokolják a tartózkodásukat, hogy titkon félnek a színpadtól. Ez a félelem az ellentábor szerint nemcsak a régi halálösztönt ébreszti fel, hanem a gyanút is e "sérülékeny", kiszámíthatatlan változásoknak kitett művészet természetét illetően. Soha, egyetlen estén sem ugyanaz, dicsekednek a rendezők, míg a színházellenzők ezzel indokolják vonakodásukat. Szerintük az alkotásnak, mivel "időtálló", olyan művészethez kell tartoznia, amely képes mindig ugyanazt az élményt, ugyanazt a látványt nyújtani. E régies művészetfelfogás miatt a színjátszást sokszor a peremre szorították, majdhogynem kiközösítették. A szövegek megmentik, a testek nem… Sérülékeny, tehát nem lehet időtálló. Van, aki szereti a törékenységét, más irtózik tőle. Ez a szeretés - vagy a nem szeretés - tétje.
Georges Banu, egyetemi professzor, Párizs


 


Performatív aktus csak írás-performansszal idézhető fel: ez volna számunkra Georges Banu írói attitűdjének lényege: én én vagyok, "ez az »én« azonban nem koholt személy" (Robert Musil), hanem ugyanaz az ember, a nagy beszélgető, akit Peter Brook jellemző módon a figyelmes embernek, Antoine Vitez a színházi előadáshoz érzékien viszonyló teoretikusnak, Jerzy Grotowski a tudomány és színházművészet közötti élő dialógus művelőjének ír le.       
Visky András, író, dramaturg, a színházi könyvek sorozatszerkesztője


 


Tulajdonságok:
terjedelem: 152 oldal
borító: puhafedelű
fordította: Székely Melinda

felhasználó név:
jelszó:
regisztráció
jelszóemlékeztető


Trafó
 
design: Sárközi Román